مقایسه کیفیت نفقه زن در حقوق مدنی ایران،فرانسه،کامن لاو
ریحانه
زن و خانواده
درباره وبلاگ


زمانه ی عجیبی است برخی مردمان امام گذشته را عاشقند نه امام حاضر را میدانی چرا امام ِگـذشـته را هرگـونه بخواهند تفسیرمی کنند اما امام ِحاضر را باید فرمان ببرند و کوفیان عاشـورا را اینگـونه رقم زدند نکند ماهم ...



نويسندگان
ریحانه

آخرین مطالب


 
پنج شنبه 21 ارديبهشت 1391برچسب:مقایسه کیفیت نفقه زن در حقوق مدنی ایران,فرانسه,کامن لاو, :: 10:56 :: نويسنده : ریحانه

در مطالب قبل کیفیت پرداخت نفقه در حقوق فرانسه بیان شد در این مطلب مقایسه ای گذرا بر کیفیت نفقه در حقوق مدنی ایران فرانسه و رویه کامن لا  داریم منتها قبل از آن کیفیت پرداخت نفقه در رویه کامن لا بیان می شود

11

مسولیت پرداخت نفقه در رویه کامن لا:

در حقوق انگلستان همین که عقد بطور صحیح واقع گردید دارای آثار حقوقی خاص خود می‌گردد که از آن جمله می‌توان از تکلیف مرد به نگهداری، حمایت و تأمین مایحتاج زن خود نام برد.در واقع مرد بواسطه عقد نکاح مسئول پرداخت هزینه‌های زندگی زوجه می‌گردد. از دیگر آثار حقوقی این عمل، این است که اگر شوهری با داشتن اعتبار کافی- تمکن مالی- خانواده خود را ترک کند، زوجه او این حق را خواهد داشت که به حساب شوهر یا با استفاده از اعتبار او، مایحتاج زندگی را تأمین کند.[1] نکته قابل توجه در حقوق کشور انگلستان در مورد مسئولیت پرداخت نفقه این است که در موارد محدودی، زن بطور موقت، موظف به پرداخت مخارج شوهر است و در واقع این الزام قانونی برای زوجه پیدا می‌گردد که هزینه‌های زندگی زوج را پرداخت نماید.

از آن جمله می‌توان اعسار شوهر ناشی از حوادث غیرمترقبه و یا ابتلای شوهر به بیماری را نام برد. در این گونه موارد چنانچه زوجه دارای اموالی باشد، هزینه مخارج خانواده را تا رفع حالت پیش آمده به عهده می‌گیرد و در صورت استنکاف مطابق با قاعده الزام می‌شود.

البته بدیهی و آشکار است که در موارد اعسار شوهر در حوادث پیش‌بینی نشده و یا ابتلای او به بیماری سخت در صورتی زوجه الزام و اجبار می‌شود که دارای مالی باشد و در صورتی که دارای سرمایه‌ای نباشد نمی‌توان او را مجبور به کار کردن کرد تا از دستمزد حاصله، مخارج خانواده را تأمین کند. 

 مقایسه کیفیت نفقه زن در حقوق مدنی ایران،فرانسه،کامن لاو:

حقوق ایران نشأت گرفته از فقه امامیه بوده و در قانونگذاری به تفاوتهای زن و مرد از لحاظ خلقت توجه کرده است. بر خلاف سایر رژیم های حقوقی دنیا   قائل به تساوی حقوق زن و مرد است نه تشابه، بر این اساس تکلیف به پرداخت نفقه تعهدی کاملا یک طرفه بوده است و مرد مکلف به پرداخت تمام مخارج مورد نیاز زن با توجه به رعایت شأن اوست. و زن هیچ تکلیفی حتی در صورت اعسار مرد در این زمینه ندارد.

در حقوق فرانسه  تکلیف به انفاق با توجه تعهدی که زن و مرد هنگام ازدواج بر اساس تعهدات چهارگانه هنگام ازدواج پذیرفته اند یعنی بند-3 مبنی بر تکلیف به معاضدت و یاری،  و بند-4  مشارکت در هزینه های زناشویی، تعهدی کاملا دو طرفه بوده و زن باید همانند مرد نیمی از مخارج زندگی مشترک را بپردازد.

مقررات مربوط به نفقه در حقوق انگلستان تفاوت زیادی با این مقررات درحقوق موضوعه ایران دارد و این تفاوت بویژه در مورد نفقه زوجه به نحو چشمگیری پدیدار گشته است. همانطور که گفته شد در صورتی که عقد به طور صحیح واقع شود،یکی از آثار حقوقی آن تکلیف مرد به نگهداری، حمایت و تأمین مایحتاج زن است. مرد مکلف است نفقه زن را در دوران زندگی مشترک بپردازد.اما گفته شد که تحت شراطی زن نیز مکلف به پرداخت نفقه  مایحتاج زندگی در دوران زناشویی می شود و از آن جمله، می‌توان اعسار شوهر ناشی از حوادث غیرمترقبه و یا ابتلای شوهر به بیماری را نام برد. در این گونه موارد چنانچه زوجه دارای اموالی باشد، هزینه مخارج خانواده را تا رفع حالت پیش آمده به عهده می‌گیرد و در صورت استنکاف مطابق با قاعده الزام می‌شود.

 

 



[1]- Alix Adam’s , op.cit , p 111


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: